reklama
kategoria: Biznes
18 czerwiec 2025

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

zdjęcie: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł / fot. Newseria - Karolina Opielewicz, członkini zarządu, Krajowa Izba Gospodarcza
fot. Newseria - Karolina Opielewicz, członkini zarządu, Krajowa Izba Gospodarcza
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.

Sektor polskich MŚP nadal ma bardzo dużo do zrobienia w eksporcie. To nie jest bardzo silny trend, mimo że MŚP stanowi 98 proc. wszystkich polskich przedsiębiorców, ich udział w sprzedaży międzynarodowej nadal jest znikomy – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Karolina Opielewicz,
członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej.


Z „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2024” PARP wynika, że 113,9 tys., czyli 4,8 proc. takich firm, sprzedaje swoje produkty za granicę. Polski eksport jest zdominowany w dużej mierze przez przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. Od tej grupy pochodzi blisko dwie trzecie wartości eksportu (63,6 proc.), choć stanowią jedną trzecią polskich eksporterów (32,7 proc.).
 

Dla właścicieli e-commerce’ów kluczowym elementem do prowadzenia dalszego wzrostu sprzedaży jest ekspansja. Potencjał na rynkach europejskich, ale także pozaeuropejskich jest kluczowy w strategii sprzedaży e-commerce i skalowania biznesu – przekonuje Adrian Tubacki,
senior e-commerce manager w Cosmo Group,
która sprzedaje produkty do stylizacji paznokci,
m.in. lakiery hybrydowe.


Polscy przedsiębiorcy wśród obaw przed zagraniczną ekspansją wymieniają m.in. brak znajomości lokalnych przepisów.

Przedstawicieli MŚP przed rozszerzaniem działalności poza granicami kraju blokują bariery psychologiczne i kompetencyjne – strach przed zrobieniem czegoś nowego, skorzystaniem z narzędzi cyfrowych i digitalowych. To jest też wysycenie biznesu rynkiem wewnętrznym – tłumaczy Karolina Opielewicz.
Małe i średnie firmy do ekspansji zagranicznej potrzebują pokazania, że to jest łatwe i możliwe. Trzeba im przedstawić rozwiązania, narzędzia i proste metody.


Jak wynika z raportu Polityki Insight i Amazon z 2022 roku, główne przyczyny niskiej eksploatacji kanałów online w działaniach eksportowych to przede wszystkim kwestie związane z barierami edukacyjnymi, psychologicznymi i prawnymi, a także wyborem odpowiedniego marketplace’u oraz dostosowaniem polityki sprzedażowej do lokalnego konsumenta. Krajowa Izba Gospodarcza i Amazon uruchomiły w 2023 roku pierwszy w Polsce portal cross-border.pl dla przedsiębiorców zainteresowanych sprzedażą zagraniczną online. Dostarcza on przedsiębiorcom praktycznego know-how na temat kolejnych etapów międzynarodowej ekspansji, tj. przygotowania do eksportu, opracowania strategii czy doboru kanałów sprzedaży m.in. poprzez marketplace’y.

Marketplace’y ułatwiają nam ekspansję i rozszerzają dystrybucję. Jako Cosmo Group chcemy być dostępni dla naszego konsumenta zarówno online, jak i offline. Zauważyliśmy, że konsumenci marketplace’owi oraz konsumenci sklepów własnych są trochę inni – jeżeli konsument jest przyzwyczajony do tego, że dokonuje zakupów na marketplace’ach, to już tam zostaje – mówi Adrian Tubacki.


Cosmo Group odnotowała w 2024 roku wzrost sprzedaży o 170 proc. r/r na Amazon.

Polskie MŚP decydują się na współpracę z Amazon ze względu na lojalnych powracających klientów, których zdobywaliśmy latami, współpracując na arenie międzynarodowej. Dzięki Amazon mają szansę postawić pierwsze kroki w eksporcie, które nie byłyby dla nich tak dostępne, gdyby robili to samodzielnie, ze względu na wysokie nakłady na logistykę czy koszty obsługi posprzedażowej, ale też na dotarcie do klienta – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk,
zarządzająca sklepem internetowym Amazon.pl.


Dzięki współpracy z marketplace’ami przedsiębiorcy mogą korzystać z doświadczenia i międzynarodowej skali działalności, ale przede wszystkim praktycznych rozwiązań technologicznych, narzędzi marketingowych, również wsparcia prawno-podatkowego i obsługi klientów w lokalnych językach.

W 2024 roku polscy mali i średni przedsiębiorcy sprzedawali globalnie poprzez Amazon około 70 produktów na minutę. Przekłada się to na całkowity wolumen sprzedaży 35 mln produktów, to jest o 5 mln produktów więcej niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży eksportowej rodzimych MŚP wyniosła 5,1 mld zł. Dla porównania w roku 2021 wygenerowały sprzedaż na poziomie 3,2 mld zł – wylicza zarządzająca sklepem internetowym Amazon.pl.


Model sprzedaży przez Amazon umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla wielkich marek. Obecnie ponad połowa polskich sprzedawców na Amazon pochodzi z mniejszych miast i obszarów wiejskich. Najwyższe wskaźniki wartości sprzedaży eksportowej uzyskali przedsiębiorcy z województwa małopolskiego, wielkopolskiego i mazowieckiego. Najpopularniejszymi kierunkami są Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania.

Jesteśmy globalnym graczem, który daje przedsiębiorcom dostęp do setek milionów klientów w całej Europie. Rejestrując się na Amazon.pl, sprzedawcy automatycznie uzyskują możliwość oferowania swoich produktów w naszych 10 europejskich sklepach – dodaje Agata Jasińska,
menedżerka ds. usług handlowych w Amazon.pl.


Na Amazon sprzedawcy mogą realizować obsługę zamówień samodzielnie lub korzystać z międzynarodowej sieci dystrybucji. Program Fulfilment by Amazon (FBA) umożliwia im outsourcing całej logistyki, w tym odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz zwrotów.

W modelu FBA to Amazon zajmuje się magazynowaniem, wysyłaniem, kontaktowaniem się z klientem ostatecznym, ewentualnymi zwrotami. Sprzedawcy mogą się więc zająć rozwijaniem swojego biznesu, natomiast nam powierzyć logistykę – wskazuje Agata Jasińska.


Usługa FBA umożliwia przedsiębiorcom obniżenie kosztów logistyki średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów. Rozpoczynającym współpracę Amazon.pl oferuje na start pół roku bez opłat i do 50 proc. zniżki na usługę FBA.

MŚP mogą też korzystać z naszych globalnych rozwiązań, np. Supply Chain Optimalization Technology. To algorytm SCOT, który pomaga rozłożyć produkty bliżej klientów docelowych, co później przekłada się na jeszcze szybszą dostawę – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.


W II półroczu 2024 roku Amazon.pl uruchomił sklep Polskie Marki, aby zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce. 

Oferujemy też liczne narzędzia marketingowe, które pomagają budować rozpoznawalność marki w Polsce i za granicą. Udostępniamy narzędzia reklamowe, promocyjne, takie jak na przykład Sponsored Products, które pozwalają wyróżnić produkt i ułatwić wyszukiwanie potencjalnym klientom – wymienia Agata Jasińska.

Kolejnym przykładem jest również sposób, w jaki chronimy marki. W 2024 roku zidentyfikowaliśmy, wyeliminowaliśmy i bezpiecznie zutylizowaliśmy 15 mln podrobionych produktów  – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.


Źródło: Newseria
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Brzeg
26.6°C
wschód słońca: 04:33
zachód słońca: 21:08
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Brzegu

kiedy
2025-09-12 19:00
miejsce
Brzeskie Centrum Kultury, Brzeg,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-10-24 19:00
miejsce
Brzeskie Centrum Kultury, Brzeg,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-10-25 19:00
miejsce
Stodoła, Brzeg, Starobrzeska 24
wstęp biletowany